Trappe med både funktion og dekoration

Entreprisen for Lisbjergskolen er udført i en tæt dialog med arkitekt, kunstner og skolens ledelse.

  • Trappe
  • Gelænder
  • Rækværk og værn

På Lisbjergskolen uden for Århus har vi deltaget i en spændende opgave med at virkeliggøre visioner udtænkt af arkitekt og kunstner om at gøre skolens store atrium til et både funktionelt og æstetisk sammenhængende rum. Atriet indeholder et overdækket torv på ca. 600 kvm. Der er plads til masser af aktiviteter i dette atrium, for udover den almindelige skolefunktion skal Lisbjergskolen også fungere som byens kultur- og borgerhus.

Atriets tre niveauer – stuen, 1. og 2. sal – bindes sammen af en hovedtrappe, der snor sig omkring en rotunde med en diameter på ca. 6 meter, placeret som en søjle midt i atriet. Vi har i løbende samarbejde med arkitekt og kunstneren Peter Holst Henckel konstrueret og monteret trappe, gelænder, rækværk og værn.

Peter Holst Henckel har udsmykket trappen med et malet ”kundskabens træ”, og vores arbejde har foregået i en tæt dialog med arkitekt, kunstner og skolens ledelse for at opnå det ønskede resultat. ”Richard Thomsen har til fulde forstået at gå ind i vores projekt om at skabe en skole med en helt ny udnyttelse af fællesarealerne”, siger Lars Wørts, der er Lisbjergskolens leder.